36 مجاهد اشرفی که توسط نیروهای عراق به گروگان گرفته شده اند

۱۳۸۸ مهر ۷, سه‌شنبه

اعلام اعتصاب خشك از سوى گروگانها در برابر توطئه انتقال اجبارى به مكانهاى نامعلوم در بغداد


قاضى، حكم قطعى آزادى36گروگان را براى سومين بار صادر كرد اما دولت عراق از اجراى حكم سرباز مىزند



روز يكشنبه 5مهر (27سپتامبر2009) قاضى شهر خالص حكم قطعى آزادى 36گروگان مجاهد را براى سومين بار صادر كرد و آنها را از هرگونه اتهامى مبرا شناخت.

صبح ديروز اين حكم توسط قاضى به گروگانها ابلاغ شد اما دولت عراق به‌طور غيرقانونى از اجراى حكم خوددارى ورزيد. اين قانونشكنى آشكار براى خوش خدمتى به رژيم ايران، موجى از اعتراضات بينالمللى را برانگيخت. كميته بينالمللى حقوقدانان در دفاع از اشرف، كميته بينالمللى در جستجوى عدالت، كميته عربى اسلامى دفاع از اشرف، شخصيتها و سازمانهاى بينالمللى مدافع حقوقبشر در كشورهاى مختلف جهان و كميتههاى پارلمانى در انگلستان و كانادا و بلژيك و نروژ و ايتاليا و آلمان و سوئد و هلند، بلادرنگ با ارسال نامههاى فورى به مقامات آمريكايى و نخستوزير و رئيسجمهور و وزير خارجه عراق به اعتراض برخاستند و خواهان اجراى فورى حكم قطعى دادگاه در شصتوسومين روز اعتصاب گروگانها شدند. به قرار اطلاع دولت عراق در يك اقدام غيرقانونى و به‌غايت توطئه آميز كه از سوى پاسدار كاظمى قمى از سركردگان نيروى تروريستى قدس و سفير ديكتاتورى دينى حاكم بر ايران در بغداد هدايت مىشود، درصدد است گروگانهارا بهزور به مكانهاى نامعلوم در بغداد منتقل كند.

36گروگان مجاهد خلق اعلام كردهاند در اينصورت به اعتصاب غذاى خشك مبادرت خواهند كرد. 37روز پيش دادگاه خالص در روز اول شهريور (23اوت2009) حكم آزادى 36مجاهد ربوده شده را صادر كرد. اما همگى آنها به بهانه واهى ورود غيرقانونى به عراق در 23سال پيش، كماكان در بازداشت نگهداشته شدند. دادگاه مجدداً در 25شهريور (16سپتامبر2009) حكم آزادى آنها راتائيد كرد ولى باز هم از آزادى آنها ممانعت شد. سرانجام ديروز،دوشنبه 6مهر (28سپتامبر2009) قاضى به‌طور قطعى حكم آزادى آنها را ابلاغ كرد و به اين ترتيب روشن شد كه همه اتهامات از ابتدا بىاساس و صرفا براى سرپوش گذاشتن بر جنايت عليه بشريت در اشرف بوده است.

مقاومت ايران با يادآورى ربودن مجاهدان خلق محمد على زاهدى و حسين پويان در بغداد و انتقال آنها به وزارت كشور در مرداد 1384 (اوت 2005) و سربه نيست كردن آنها از طريق نيروى تروريستى قدس، هشدار مىدهد كه رژيم ايران درصدد اجراى سناريوى مشابه است. مقاومت ايران نيروهاى آمريكايى را بر اساس مسئوليتشان به تحويل گرفتن بلادرنگ اين 36تن كه دولت عراق هيچ مستمسكى براى ادامه بازداشت آنها ندارد، فرا مىخواند و در همين رابطه از دبيركل ملل متحد، كميسر عالى حقوقبشر و هيأت مساعدت ملل متحد در عراق خواهان اقدام فورى است. 36گروگان كه در شصتوچهارمين روز اعتصاب غذابهسر مىبرند همگى مضروب و مصدوم و 7تن از آنان به هنگام ربوده شدن مجروح و بيهوش بودند. به گفته پزشكان برخى از گروگانها بدليل جراحتهاى وارده و شرايط نامطلوب و اعتصاب غذاى طولانى، دچار ضايعات بازگشت ناپذير شدهاند.



دبيرخانه شوراى ملى مقاومت ايران

7مهر 1388 -29سپتامبر 2009